KreavtivLivet

Sommarpyssel

Sommarens roligaste pyssel just nu! Jag såg det i en tidning tidigare i våras och hade det nånstans i minnet. Så jag provade en dag och visst blev det en krans av gräs! Det fanns gott om långa och fina grässtrån i periferin. Jag plockade en bunt såna. Snyggade till dem i ändarna, men utan att göra dem lika långa! Som stomme hade jag gjort en ståltrådsring. Därefter samlade jag stråna, tre-fyra stycken, i en bunt och lade dem ovanpå bågen, med ca 4 cm till godo i ändan. Den böjde jag ner bakom ringen och tillbaka till framsidan runt sig själv. Det som var kvar av ändarna samlade jag jäms med ringen och de låstes vartefter av nästa gräsknippe. Det blev en snygg flätad kant runt ringen och grässtrånas olika längder gör kransen charmigt osymetrisk. Och när stråna torkar blir den bara vackrare. Sen är det bara att hänga upp den i band. Hampatrådar för min del och jag piffade till dem med några makraméknutar också.

Jag har hunnit med flera stycken kransar redan och det växer mer gräs härikring …