HusLivet

Ett bibliotek kanske?!

Efter rusten av gästrummet behövde vi paus. Nästa rum stod på tur och väste men dels var inte planen klar än och dels fanns ingen lust. Vare sig för själva rustandet eller ens för att börja tömma ur. Det var inte klokt vad mycket grejer som lyckats få plats i detta rum. Krävdes en tung suck varje gång jag tittade in.
Jag grunnade verkligen en hel del över detta rum! När vi flyttade in i huset för år och dar sedan var det vårt sovrum. Därefter har det varit Dotterns rum ett tag när vi hade flyttat ner sovandet i källaren. När hon nåt år senare valde det andra sovrummet till sitt istället, blev detta ett slags kombinerat kontor och gästrum. Skrivbord och säng som senare blev en bäddsoffa som senare släpades ut. Och kvar var skrivbord, bokhyllor med plats för extrasäng vid behov. Ja, bor man i ett ganska litet hus provar man diverse lösningar. Tillslut var det ett rum fyllt av jag vet inte allt. Inget passade ihop, skrivbordet var för det mesta överbelamrat och ingen ordning i bokhyllorna och besvär varje gång det skulle vara gästrum. Därtill ett extremt fult golv med gammal plastmatta och riktigt fula väggar i nån trött lattefärg. Urk! Och bara tanken på vart allt skulle ta vägen medan vi rustade fick mig att totalt tappa sugen.
Frågan var vad vi skulle ha rummet till? Ett lyxproblem kan tyckas. Sovrum hade vi ju, gästrum också. Ett nytt slags, men mer praktiskt, arbetsrum? Vad ska man med ett arbetsrum/hemmakontor till egentligen? Används bara när räkningarna ska betalas en gång i månaden. Typ. Och numera när datorn inte längre är stationärt bunden till nåt skrivbord. Vad ska man då med ett skrivbord till? Jag hade dessutom redan inrett ett pysselrum i tvättstugan och hade sekretären i gästrummet.
Så jag grunnade vidare, och fortsatte sucka. Det var ett tungt rum liksom.
Men så föddes en tanke, från en bild jag såg och den tanken vidareutvecklade sig till en plan. Jag skulle ha ett bibliotek! Ett fint sådant, utan skrivbord och skit.
Maken tog mig inte helt på allvar. Fnös till och med lite i nåt han trodde var i smyg. Men. En lydig man är en lycklig man brukar han hävda. Han lät mig hållas. (För i ärlighetens namn hade diverse planer redan både framlagts och förkastats av mig.) Men denna bet sig fast! Stadigt. Ett eget bibliotek! Vem kan motstå den tanken?
Tapeter av ett helt annat slag än jag först tänkt spontaninhandlades därför en dag. Innan de skulle ta slut. Och jag påbörjade sakta det besvärliga tömmandet av detta överbelamrade rum. Under tiden hann jag också skaffa lite nya möbler och annat som passade ett bibliotek. För så funkar det, att när planen är utlagd börjar den leva sitt eget liv och går händelserna långt i förväg! Allt skaffades på loppis givetvis. Ett vackert bord hittade jag i Skövde under ett familjebesök och en skön fåtölj skaffade jag här hemma. Lite smått pynt och krafs också. Allt fick vänta i garaget.
Jag insåg mitt i packandet av ännu en kartong att det var oöverstigligt! Istället tog jag ett raskt beslut och tömde garderoberna i rummet. Detta resulterade i all mina smycken blev hemlösa. Såna har jag gott om och de befann sig i ett gammalt vitrinskåp som hette Ivar inne i dubbelgarderoben. För att bli av med dem bar jag ner alltihop i källaren och staplade dem i min gå-in-i-garderob. Det var ett infall och en nödlösning som visade sig bli en suverän lösning. Med lite tänk blev det en permanent lösning. Superbra att ha kläder och smycken på samma ställe!
Sedan påbörjade jag rusten med att måla de gamla gulmålade garderoberna däruppe helt vita invändigt.

Den fula smutsgula färgen försvann med en lättnad och allt blev tjusigt vitt. När färgen torkat fyllde jag garderoberna till bredden med böcker och annat istället för att packa fler kartonger. Sedan täcktes allt över med papper som skydd. Bokhyllorna bar vi ut och lät dem stå lite varstans i huset. Skrivbord och lite annat skit åkte ut ur huset för att aldrig mer återvända. Därmed var rummet plötsligt tömt, så när som på ett tungt vitrinskåp och en byrå. De knuffade vi in i mitten av rummet och täckte över med papper.  Rusten kunde äntligen börja!

 

 

 

HusLivet, KreavtivLivet, Samlarlivet

Vad kallar vi det här rummet då?

Dottern lämnade sitt rum ännu en gång och tog med sig det hon hade till sin nya lägenhet i början av november förra året. Hennes inredning där är ett eget kapitel, väl värt att återkomma till!
Men rummet hon lämnade var en sorglig historia. (På bilden är rummet i ungefär det skick det hade innan hon flyttade hem igen.) En vägg var klarröd, resten vita. Golvet en trist beige plastmatta sedan förra ägaren (och det var länge sen det). Det var också i det närmaste redan tomt eftersom vi plockat ur det mesta av alla grejer för hennes trevnad under hemmaboendet. I synnerhet Makens alla leksaker (ja, vi kallar dem så, men egentligen är det en samling filmrelaterade prylar). Självklart behövde Dottern få möjlighet att ordna lite som hon ville därinne. Alltså hade det varit dumt att inte passa på och dra igång en rust av rummet när det ändå var så pass tömt!
Jag började såklart (i vanlig ordning) om med min planering. De där månaderna under Dotterns överinseende blev det så fint i rummet. När skrivbordet kastats ut och rummet fick helt annat uttryck än nån slags arbetsrum. Det var därför jag ändrade mig och fick idén om pysseltvättstuga.
Vi handlade tapeter och färg. Golv hade vi redan, det hade funnits i garaget i några år efter att ha impulshandlats på rea en gång. Lagom mycket för två rum köpte vi då, eftersom vi ville ha en enhetligt mörkgrå färg på husets golv. Köket fick sitt när det byttes. Hallens golv målade vi när det rustades där. Och nu skulle det bli grått även i detta rum. Sedan nästa lilla rum med samma slags golv och så småningom måla vardagsrumsgolvets parkett med samma nyans som hallen. Golvplanen var alltså given.
Detta rum behöver vara gästrum och Dotter tog med sig bäddsoffan tills hon hade råd att köpa säng. Jag ville inte ha hem bäddsoffan igen, den var för sliten. Istället beställde jag en bra säng på Ikea. Som skulle få vara dagbädd på dan, enkelsäng eller dras ut till dubbelsäng vid behov.
Sedan ville jag hitta en snygg och cool förvaringsmöjlighet till Makens alla samlade filmprylar. Han däremot ville behålla sina två långa väggfasta hyllor. Dom var värdelösa i mitt tycke. Samlingen består av en mängd små saker som inte alls syntes eller kom till sin rätt högt upp på de där hyllorna. Har man en samling vill man väl att den ska synas?
Jag är en envis art så jag grunnade och googlade och hittade! Ikea hade en sorts kub-hyllor. Olika färger och man kunde sätta upp dem i ett virrvarr eller i ett strikt system, hur man nu ville ha det. Maken sa inte helt oväntat blankt nej. Ibland behöver han styras lite, så han fattar  … självklart fick jag honom att se hur coolt det skulle bli!
Han satte genast igång med att rita upp både vägg och kuber i skala på rutigt papper och klippte ut ett gäng fyrkanter. Sen lade vi pussel med dem tills vi hade en snygg kombination och kunde räkna ut hur många kuber det behövdes. De visade sig dessutom vara på rea så jag stack iväg och fick det uträknade antalet med mig hem.
Maken bröt bort alla gamla fula teaklister och målade taket vitt och fint. Väggarna var däremot inte helt utan krångel. Vi hade tapetserat en gång tidigare därinne. Men målat över tapeten minst två eller till och med tre gånger. Det var bara att riva ner. Tjocka sjok blev det och fram kom ett bakskikt från tapeten underst. Och det var minst tre lager tapet över den och så färgen på det. Detta rivande krävde skrapning, spackel och slipning. Det var också helt nödvändigt att måla väggytan med tapetklister för att alls få nån fästyta för den nya tapeten. Den gamla tapetskiktet sög upp klistret som läskpapper. Men tillslut kunde de nya tapeterna med silvriga stjärnor sättas upp. Det blev ljust och fint när den äntligen satt uppe.
I kombination med det mörkgrå golvet blev det supersnyggt! Nya tak och golvlister på det, vita såklart.
Sen byggde vi kuber i vardagsrummet en hel kväll. Och satte sedan upp dem nån dag senare, nästan helt enligt mallen. Maken bar förnöjt in sin tillfälligt nerpackade samling igen och ställde in den i sina kuber. Det blev jättesnyggt!
För övrigt skulle vi ha plats för sekretären (den hade bott därinne tidigare också. Liksom teven på väggen ovanför.) Och sängen som inte kommit än. Men det bästa av allt var att jag hittade en plats för ett gammalt vitt skåp jag hittat och dreglat över på ett loppis varje gång vi var där. Det stod faktiskt kvar och jag fick det hemkört och inburet och det satt som gjutet. Eftersom det nästan var jul vid det här laget blev det pyntat samtidigt.

Eftersom det här alltid varit ett sovrum finns det också garderober. Den ena är hylla numera. För en del böcker och en massa inredningstidningar. Och ja. Glasgrejer.
Det andra innehåller min whiskysamling. Jag gillar single malt och har en del, samt fina glas att ta en skvätt i givetvis.
Sängen anlände först dan före julafton, precis som utlovat. Gästerna som anlänt för att fira julen med oss fick sova på luftmadrass första natten. Sedan hjälpa till och bygga ihop sängen när den kom. Det blev hur bra som helst och funkar perfekt som soffa när man vill titta på teve därinne. Nu är det lite mer sommarfint här inne. En oönskad effekt av ”leksakerna” och färgvalet visade sig när julen skulle ut. Jag hade ett par fina petrolblå gardiner jag hade tänkt ha efter det julröda. Dessa i kombination med det vit/grå och Dart Vadar och hans Stormtrooper på golvet … blev att man undrade en tioåriga pojke just flyttat in? Ett så uppenbart pojkrum att jag genast bytte gardiner och kastade in lite rosa också. Då blev det bättre! Nu var jag nöjd! Dags för nästa rum …