KreavtivLivet

Stickar och syr

Mest syr just nu faktiskt. Jag har hittills knåpat ihop sex stickpåsar av varierande slag. Ytterligare en finns utklippt och klar för symaskinen. En stickande vän kommenterade att man behöver minst sex påsar! Så det är vad jag har nu. Faktum är att alla redan är i användning så hon hade rätt! Förutom att dessa påsar håller ordning på pågående stickningar och att garnet ligger skyddat från katter (kattklor, kattänder och katthår) så minimeras också diverse trassel. Dessutom är stickprojekten utom synhåll och lätt att ta med sig vart jag nu går. Fast en av påsarna fick plötsligt en helt annan uppgift än stickbärare!
Det har en tendens att samlas cd-skivor i drivor ovanpå stereoskåpet. Jag säger inte att det är enbart Maken … men … Ja. Nu har jag stoppat ner alla skivor som lyssnas på flitigast i en påse av Marimekkotyg och hängt denna i en krok på dörren till stereon. Betvivlar att det kommer att resultera i att skivorna verkligen är där när de inte spelas. Maken vill gärna ha saker och ting synligt framme … jag vill gärna ha dem undanstoppade … Men vi provar ett tag. Påsetillverkningen underlättas av att jag har den där pysseltvättstugan i källaren. Strykbrädan står uppställd för att användas i tillklippningen av de olika delarna och strykningen av sömmar. Symaskinen kan vara framme hela tiden utan att vara i vägen. Det finns plats för tygbitar och sytrådsrullar och det gör inte så mycket om det blir lite tygklipp eller trådbitar på golvet. Eller stök och bök, för det är inte i vägen alls.

Mitt gamla strykjärn gick dock i golvet härom dan. Det var en välgärning ändå, så rassligt som det varit en längre tid. Kom bara aldrig ihåg att köpa ett nytt eftersom det inte används vidare frekvent. Jag stryker oerhört sällan kläder. Har mest material som inte  kräver strykning. Därför står det där järnet i skymundan och gör sig bara påmint när jag vill byta duk eller gardiner någonstans. Nu blev det desto mer flitigt använt i samband med denna iver att sy. Men ja. Så kraschade skiten i golvet. Tre gånger samma dag! Man kan tro att det skedde med vilje. Icke. Första gången snubblade jag på sladden. Jag vet, så himla klantigt placerat. Jag ställde genast undan det, på tvättmaskinen. Som sedan vibrerade ner det i golvet under centrifugering. Jag vet, så himla klantigt placerat. Så jag ställde tillbaka det på strykbrädan som stod kvar där den stått … varpå  jag lyckades snubbla på sladden en andra gång. (!!!) Efter det var strykjärnet ett slags pussel. I bitar alltså. Inget att ha. Handlingskraftig som jag är så … skickade jag Maken för att köpa ett nytt! Nu har jag placerat om strykbrädan för att undvika fler sladdmissöden …

Påsarna var det ja! Tänk vad man kan sväva iväg. Egentligen är det enkel sömnad men för en novis som mig är det otroligt att det alls blivit nån påse. Jag gillar principen man tar vad man har. Och eftersom jag är en samlare av även olika sorters material och kan se potential i det mesta så finns det både tyg och snören i gömmorna. Man kan återanvända en gammal duk eller en stuvbit eller använda ett sparat skosnöre eller sidenband som band i påsen. Eller sy på en liten duk som en ficka. Det är roligt att kombinera ihop det till nåt fint eller galet. Och få ny användning för något tidigare ratat. Så här ser då mitt nytillverkade gäng av stickpåsar ut:

Marimekkopåsen. Hade en bit kvar av ett stycke som vi klädde om stolar med.
Ett påslakan från Ikea som det gått hål i. Använde den rödprickiga sidan som foder inuti.
Längst ner i lådan med stuvbitar jag av nån anledning har fanns detta hysteriskt rosa och silverglansiga tyg.
En broderad löpare jag köpte på loppis och delade på mitten. Ett folkloreinspirerat band passade bra till.
Alla sex påsarna i en enda hög.

 

Marimekkopåsen som blev cd-förvaring!

Nu har jag så jag klarar mig ett tag!

5 thoughts on “Stickar och syr”

  1. Om du inte har något speciellt för dig och känner för att sy en sådan påse till din stackars stickhandikappade kusin, som av någon anledning ändå har två par stickor och några nystan jag inte har någonstans att förvara, vore din kusin oerhört tacksam. 😉 😀

Kommentera gärna!

