FriLufsLivet, VandringsLivet

Förberedelser eller nåt

Jag har en vandrande Bror och Svägerska. De har utrustat sig på rätt sätt och gjort vandring till en livsstil. Nästan varje helg packar de ryggsäckarna och stoppar in Lilla Hunden i buren bak i bilen och åker till utvald vandringsled. Sverige är fullt av sådana leder. Man kan kliva på en led där man behagar och sedan följa färgmarkeringarna tills man kommer tillbaka. Någon har bemödat sig med att mäta ut, markera upp och lägga ut spångar, trappor, broar där det behövs. Grillplatser och rastplatser och toaletter finns det också.
Jag har följt deras vandringar på håll och känt ett stigande intresse. Så jag provvandrade helt utan utrustning eller ens bra skor i våras. En kortare sväng i deras omgivningar blev det då bara. Sedan en mer planerad och längre dagsvandring i början av sommaren och dessa gav mersmak helt enkelt.
Nu har Svägerskan bokat in oss på en gemensam tredagars vandring i mitten på nästa månad. Vi ska åka tillsammans neråt landet och vandra på för oss alla okända platser. Övernatta i en stuga och ta olika leder varje dag. Spännande!
Hur ska du träna frågade någon? Tja, knappt alls svarade jag. Vandringarna kan bli rätt långa så visst behövs en viss uthållighet. Men vi går inte (i alla fall inte jag) för att utmana konditionen och kroppen på någon hård strapats där man behöver en vältränad fysik.
Mest handlar det om naturupplevelsen. Allt det man får se när man går, mitt inne i naturen. Det hann jag inse under den där min första längre vandring där i början av sommaren. Bitvis kan givetvis terrängen vara påfrestande. Men då kunde man stanna och pausa och beundra utsikten en stund. Fotografera lite, och njuta av hur vackert det är. Mumsa på något litet gott från ryggsäcken och prata en stund. Sen gå vidare ett tag till. Det här är verkligen inte ett träningspass.

Vandringsfeomenet är en industri av prylar, kläder, skor, kartor och böcker. Jag vindlade runt på en butik för dylika saker i somras när Brorsan och Svägerskan var på besök. Häpnade över allt man kunde köpa för sin vandring. Jisses, man kunde behöva liten släpvagn. Allt från rejäla ryggsäckar till små kryddburkar. Utbudet av kläder, skor och andra slags tillbehör. Oj alltså!
Det gäller att välja och jag behöver verkligen en del grejer till den kommande vandringen i höst! Jag har allt läst på lite också! Och har en egen plan för vad ryggsäcken och jag själv ska innehålla när jag åker. Framförallt behövdes bra skor, det är viktigt. Jag fick tips på ett par som inhandlades i fredags i en butik där det fanns en avdelning för Vildmark. Bara en sån sak. Medan jag provade fick jag bra tips av försäljaren på hur dessa vildmarkskängor ska användas och skötas. Fick dem också redigt impregnerade i en maskin i kassan innan jag gick.
Men det är inte bara skor! Man kan inte gå i jeans och skinnjacka precis. Alltså behövs, rätt strumpor, bra byxor och en jacka. Ett regnställ också men det har jag åtminstone ett.
Ryggsäck är en annan grej. Och vad den ska innehålla. För att klara matsäck och annat i vildmarksliv. 🙂 Jag litar fullständigt på innehållet i Brorsans välpackade rygga. Men jag vill ha egna grejer också. Därför skaffade jag mig bestick och en mugg i går. Fast inte från nån vildmarksavdelning. Till detta ska jag sy en påse eller nån slags fodral har jag tänkt. Dessutom rotade jag fram en liten kikare och har kommit överens med Dottern om att få låna en behändig kamera som inte väger lika mycket som min egen. Jag måste ju ha fina bilder med hem. Och märkligt nog har behovet av en bra kniv trängt sig på. (ja, jag ska packa plåster också 😉 )
Jag har som tur är bra med tid på mig att ordna med min utrustning och det behöver alls inte vara den dyra vildmarksanpassade varianten. Så jag samlar vidare.

7 thoughts on “Förberedelser eller nåt”

  1. Ja du, min son gick till vandring ifol första gång typ bara 50km i två dygn sa han, hela vinter planerade de med hans kompis ny resa, så gjorde de den i sommar också. Han älskar det! Att sova ute och lyssna naturen..
    Blev lite förvånat igår när han berättade att han har kollat vad flygbiljetter till Alaska kostar.. (Jessus ja!) dyra sa han och mumlade om det månne vara billigare genom Siberia..
    Får se vad han hittar på..
    Önskar dig en riktig härliga vandrigsdygnar! Skicka mannen i dit liv hit så länge..
    Kram vännen ❤

  2. Vad kul! Det blir ett litet äventyr. Det ser alltid så härligt ut på bilderna hon sätter upp. 🙂 Ska mannen med???

  3. Det blir kul! Verkar poppis det där med vandring i Norden just nu. Min syster är väldigt inne på vandring hon med. Blir säkert väldigt fin upplevelse för dig! Här i storstan vandrar vi sällan men åker väldigt mycket bil! 🤔😜

Kommentera gärna!

