BloggLivet

Det här med bloggar alltså

Jag blev sittande en god stund med att kolla av mina egna bokmärken i webbläsaren denna morgon. Upptäcker snart att dels var det år och dar sedan jag besökte en del bokmärken och dels hade de lagt av för länge sen i alla fall. Tydligen är jag inte ensam om att hamna i så kallad bloggtorka! Mängder av hoptorkade bloggar ligger därute. Gammal avdankad text som ingen längre läser. Som kanske endast några få läste när det begav sig. Att göra sig hörd är svårt. Om man ens vill det. Att få en attraktiv blogg handlar om att specificera sig, att hålla en slags debatt eller att visa upp något exceptionellt snyggt. Såna här ditt och datt bloggare som jag är synnerligen ointressanta. Dessutom kräver det dagliga inlägg, ibland fler än ett. Ett strategiskt taggande, pingande och marknadsförande. Och kommenterande hos andra. Det börjar närma sig ett heltidsjobb bara där.
Jag rensar bort dessa länkar till bloggar som stannat i tiden. Har bloggfenomenet gjort sitt? Är den mängden text som platsar i ett blogginlägg alltför långt och omständligt för nutidsmänniskan, som helst bra vill ha en bild med en kort textrad eller ett maxat twitterinlägg? Vem orkar läsa alla inlägg? Vem orkar läsa ens ett helt inlägg?
Jag snurrar runt en stund och hittar en tapper skara som bloggar på. Och jag finner mig trivas bäst i ditt och datt land själv faktiskt. Seriösa debatterande eller upplysande bloggar som gör anspråk på att lära mig nåt eller få mig att tycka nåt scrollar jag förbi. Olästa. Bloggarna med attraktiva bilder inom mitt eget intresseområde är mer intressanta. Bloggar med kläder och modemåsten går direkt bort. Bloggar med sjukdomstillstånd och krav på förståelse och särbehandling går också bort. Sorry, men jag orkar inte ta in sånt.
Jag vill tydligen bli ytligt underhållen. Fastnar i bilder på inredning, texter om vardagligheter, intressanta hantverk, trädgård eller andra slags kreativiteter. För det är den typen av bokmärken jag lägger beslag på.
Några få bloggare känner jag i den verkliga världen utanför Internet. Några få har jag lärt känna (nåja, känna och känna) inom Internet. Några få egna läsare känner jag i den verkliga världen utanför Internet och några andra enbart inom Internet.
Och just FÅ är nyckelordet här!
Min besöksstatistik är blygsam. Någon skulle rentav kalla den pinsam och undra varför jag envisas. Tja. För vems skull sitter jag här och drar ihop dessa inlägg? Lätt att påstå att det är för min egen, att jag skiter i statistik och siffror. Delvis är det så. Jag är inte minsta strategisk och varken pingar eller taggar eller marknadsför mig överhuvudtaget. Det ligger inte för mig. Och jag är tyvärr ruskigt dålig på att fara omkring och kommentera. Men ibland när jag ser staplarna i statistiken undrar jag själv. Varför jag envisas. Och så kommer jag på, att det är för att jag gillar bloggandet! Så länge jag gör det fortsätter jag i ditt och datt land med mina egna triviala vardagligheter. Nu fiskar jag verkligen inget beröm eller uppmuntran, tro inte det. Jag bara reflekterar över detta bloggfenomen. Egentligen kunde allt detta skrivas ner i en privat dagbok. Men ändå hamnar det till allmän beskådan. Fast då känns det lite tryggt ändå, att besökarantalet är lågt 🙂 Ja, ja. Lite kluvet är det allt.

3 thoughts on “Det här med bloggar alltså”

  1. Jo jag håller med. Det där med att bli känd och berömd och ha tusentals visningar och bloggbesök är inte min grej heller. Alla har ju sina orsaker till bloggandet, mina är självklara tror jag- hålla kontakt med nära och kära, hålla svenskan vid liv och så den där skrivklådan förstås… Vi bloggar vidare! Ibland ofta, ibland lite mindre ofta…🤔

Kommentera gärna!

